Keulahahmo Helmi Jaakkola: Aidosti läsnä – kassalla nostetaan hymy huulille

Kassalla on hyvä mahdollisuus piristää ja luoda positiivisia kokemuksia.

Aidon hymyn tunnistaa aina, vaikka kasvoja peittäisi suojamaski. Kun Rauman Prisman kassalla työskentelevä Helmi Jaakkola vaihtaa asiakkaan kanssa kuulumisia, näkee nuoren naisen silmistä ilon ja hyväntuulisuuden.

– Asiakastyössä kohtaa paljon ihmisiä, joten erilaisuuden ymmärtäminen ja arvostaminen ovat tärkeitä asioita. Ikinä ei voi tietää asiakkaan elämäntilanteesta, joten mielestäni meillä on kassalla hyvä mahdollisuus piristää ja luoda positiivisia kokemuksia, Helmi kertoo.

Hän on työskennellyt Prisman kassalla viime vuoden marraskuusta lähtien. Helmi kirjoitti syksyllä ylioppilaaksi ja kun edellinen työ loppui, lähti hän etsimään uutta työtä.

– Olin ensin kahden kuukauden ajan jouluapulaisena. Hain opiskelemaan biotuotetekniikan insinööriksi, mutta en saanut paikkaa, joten ilmaisin haluni jatkaa työskentelyä Prismassa. Onneksi sain jatkaa, sillä olen viihtynyt täällä erittäin hyvin.

Mielekkäät työt jatkuivat tammikuussa opiskelijasopimuksella, jonka pohjalta hänellä on vähintään yksi työpäivä viikossa. Keskimäärin töitä on ollut kuitenkin huomattavasti enemmän.

– Töihin on aina kiva tulla. Silloin kun hain Keulaan, en edes tiennyt kuinka hyvän työnantajan saan. Meillä on hyvät edut ja työilmapiiri on aivan huippuluokkaa. Olen saanut työskennellä täysiäkin työviikkoja.

Prismassa on toisiaan kannustava työyhteisö, jossa saa aina apua, kun sitä tarvitsee.

Kokeneempien tuki auttaa oppimisessa

Helmillä oli aiempaa kokemusta kaupassa työskentelystä hyllyttäjänä. Alkuun kassatyö oli uutta, mutta oma innokkuus uuden oppimiseen ja kokeneempien apu olivat tärkeässä roolissa.

– Työyhteisömme on todella kannustava ja yhteen hiileen puhaltava. Aina saa apua, kun sitä tarvitsee. Etenkin alussa, kun en osannut vielä kaikkea, oli tärkeää, että uskalsi kysyä keneltä tahansa apua, Helmi hymyilee.

Kassalla on oma tärkeä roolinsa onnistuneessa asiakaskokemuksessa, sillä kyseessä on kauppareissun viimeinen osuus. Oman työnsä parhaiksi puoliksi Helmi nostaakin asiakaskontaktit.

– Totta kai toisinaan on hieman hektisempää, mutta silloinkin on tärkeää, että ehtii keskittymään juuri sillä hetkellä kassalla olevaan asiakkaaseen. Nyt kun eletään tällaista erikoista aikaa, koskaan ei tiedä, olenko ainoa henkilö, jonka kanssa kyseinen henkilö saa päivän aikana jutella.

Aidon hymyn tunnistaa kasvomaskinkin takaa.

Omaa juttua omana itsenään

Iloisen luonteen omaava Helmi on hyvin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut. Nämä eivät ole mitään itsestäänselviä ominaisuuksia 19-vuotiaalla nuorella.

– Minun on aina ollut helppoa puhua ihmisille ja tutustua uusiin ihmisiin. Kaveripiirissäni olen se niin sanottu small talkaaja, joten ehkä se on minun taitolajini. Mielestäni on turha pelätä sitä, mitä ihmiset sinusta ajattelevat, sillä tärkeintä on olla oma itsensä ja tehdä omaa juttuaan, missä kokee olevansa hyvä, Helmi painottaa.

Osuuskauppa Keula ottaa mielellään vastaan positiivisia palautteita asiakkailtaan. Helmi onkin yksi heistä, joista Keula on saanut useita kiitospalautteita. Kassahenkilöt ovat jatkuvasti kovan paineen ja arvostelun kohteena, joten heiltä vaaditaan ammattiosaamisen lisäksi kärsivällisyyttä, ystävällistä palveluasennetta ja hymyä – maskienkin takana.

Kuten monella kassalla työskentelevällä, myös Helmillä on niin sanottuja vakioasiakkaita, jotka hakeutuvat hänen kassalleen.

– Pirteydestä on tullut palautetta, ja tiedostan itsekin, että se on minulle ominainen luonteenpiirre. Haluan jakaa positiivisuutta ja sellaista tietynlaista aurinkoisuutta. Hyvä palaute lämmittää, sillä se kertoo siitä, että on onnistunut työssään. Aina saa lähteä töistä iloisin mielin, kun saa työskennellä ihanien asiakkaiden parissa.