Keulahahmo Kalle Leppikorpi turvaa asiakasomistajien arkea

Myymälävartijat auttavat, opastavat ja turvaavat. Näin tehdään kaupassa käynnistä sujuvaa.

Rauman Prisman vilkas perjantai on pyörähtänyt käyntiin. Myymälävartija Kalle Leppikorpi vaihtaa kuulumisia Viihde- ja kodintekniikka -osaston henkilökunnan kanssa. Samaan aikaan moikataan muutama tuttu asiakas.

– Myymälävartijat ovat osa henkilökuntaa ja tehtävämme on osallistua asiakaspalveluun. Me autamme ja opastamme sekä turvaamme, eli teemme kaupassa käynnistä sujuvaa. Näin takaamme omalta osaltamme sen, että jokainen asiakasomistaja kokee onnistuneen asiakaskokemuksen, Leppikorpi kertoo.

Hän naurahtaa tuntevansa talon paremmin kuin kukaan muu. Mies on työskennellyt vartijana Keulan myymälöissä jo reilun 16 vuoden ajan, joista 12 vuotta on vierähtänyt nykyisessä Prismassa.

– Vuosiin mahtuu monenlaista, mutta aina on ihmisiin ja heidän asioihinsa suhtauduttu oikeudenmukaisesti ja tasavertaisesti. Luottamus asiakkaiden kanssa on rakentunut vahvaksi. Prismassa tulee olla turvallista ja mukavaa asioida.

Vanhat ennakkoluulot vartijoista kyttääjinä Leppikorpi haluaa heittää romukoppaan. Työn monipuolisuus, vapaus ja vastuu viehättävät kokenutta vartijaa.

– Prisma on kuin risteilijä, joka purjehtii seitsemänä päivänä viikossa. Kaiken on siis toimittava, jotta arki rullaa. Työmme vaatii ennakointia, pelisilmää, päätöksentekokykyä ja sosiaalisia taitoja, Leppikorpi sanoo.

– Paras palkinto tässä työssä on se, kun ihminen saa pienelläkin toimenpiteellä ongelmansa hoidettua. Oli kyse sitten kadonneesta lompakosta tai autonavaimista, tai ulkopaikkakuntalaisen opastamisesta, me olemme täällä ihmisiä varten.

Leppikorpi haluaa heittää vanhat ennakkoluulot vartijoista kyttääjinä romukoppaan. Kyse on ennen kaikkea asiakaspalvelusta.

Yhdessä kohti kehitystä

Moni tuntee Leppikorven Prisman käytäviltä, mutta mies on tuttu myös Rauman kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävästä. Molemmilla työpaikoillaan hän kokee olevansa ennen kaikkea palveluammatissa.

– Samaan aikaan kun kaupunki investoi ja tekee uutta kaupunki-ilmettä, myös Keula ohjaa kassavarantojaan uusiin investointeihin. Molemmat käyttävät paikallisia palveluita, minkä myötä työllistetään paikallisia ja varmistetaan palveluiden pysyminen täällä myös vastaisuudessa, Leppikorpi muistuttaa.

Raumalla positiivisia uutisia kantautuu niin yritys- ja teollisuuselämästä kuin myös asukastyytyväisyyden puolelta.

– Olemme kilpailukykyinen paikkakunta ja tulevaisuus näyttää todella hyvältä. Äärimmäisen hyvä henki ja osaava henkilökunta ovat asioita, joita näen työskennellessäni niin kaupungilla kun Keulassakin.

Osuuskauppa Keula on yksi alueen merkittävimmistä toimijoista. Organisaatio on Leppikorvelle tuttu myös luottamustehtävistä, sillä hän toimi vuodet 2007-16 Keulan hallintoneuvostossa.

– Keula ei ainoastaan tarjoa palveluita, vaan osallistuu vahvasti myös yhteiskuntavastuuseen. Tämä näkyy kaikissa ikäluokissa niin liikunnan, kulttuurin kuin monen muunkin toiminnan osa-alueella. Se on sellaista oikeanlaista kylähenkeä, mitä pitäisi edesauttaa ja vaalia jatkuvasti.

Leppikorpi on monelle tuttu mies, sillä hän on turvannut asiakasomistajien arkea jo reilun 16 vuoden ajan.

Kaupassakäynti koko perheen yhteinen hetki

Kolmevuotiaan pojan ja vuoden ikäisen tytön isän vapaa-aika kuluu perheen parissa. Leppikorven perheen arkeen on luvassa lisää vauhtia, sillä kolmannen lapsen odotetaan syntyvän lokakuussa.

– Isyydessä on parasta aito palaute. Aina ei tarvita riippuliitoa tai vastaavaa, vaan elämä koostuu loppujen lopuksi pienistä asioista. Yhteiset hetket esimerkiksi aamupalalla ovat tärkeitä. Siinä kun lukee päivän sanomalehteä ja saa samaan aikaan kysymyksiä ja kommentteja, tajuaa kuinka isoja nämä hetket ovat.

Perhe vannoo keskittämisen nimeen. Leppikorpi painottaa, että Keulan toimialueen ihmisten halu keskittää kertoo siitä, että palvelu toimii.

– Keskittäminen kehittää palveluita. Me ostamme sekä päivittäistavarat että polttoaineet Keulan toimipisteistä.

Ja ne isot ilot nousevat pienistä arkisista hetkistä.

– Prismassa käynti on lapsille oma kohokohta. Tämä on kuin lähiliikuntapaikka tai viihdepuisto, jonne lapset lähtevät aina innoissaan. Kaupassa käynti on meidän perheelle yksi yhteisistä hetkistä, Leppikorpi sanoo.

Keskittäminen kehittää palveluita. Halu keskittää kertoo siitä, että palvelu toimii, Leppikorpi sanoo.