Keulahahmo Kari Junnila: Hyvinvoiva henkilöstö saa asiakkaat viihtymään

Kari Junnila aloitti Amarillo Rauman ravintolapäällikkönä maaliskuussa.

Lämmin keskikesän aamuaurinko lepää Vanhan Rauman katoilla, väki virtaa maailmanperintökohteen kaduilla. Amarillon ravintolapäällikkö Kari Junnila valmistelee terassia asiakkaita varten.

– Ovi käy tiuhaan ravintolan puolelle ja terassilla riittää vipinää. Rajoitusten keventäminen on vaikuttanut meidän arkeemme hyvinkin positiivisesti. Jo silloin kun avasimme kesäkuun alussa, nousi myyntimme yli ennakko-odotusten, Junnila hymyilee.

Hän on työskennellyt Amarillon ravintolapäällikkönä kuluvan vuoden maaliskuusta lähtien. Alku ei ollut helpoin mahdollinen, sillä koronarajoitukset astuivat voimaan maaliskuun puolivälissä ja ravintola jouduttiin väliaikaisesti sulkemaan.

– Kiinnioloaikana suunnittelimme esimieheni kanssa suuntaviivat sille, mihin suuntaan Amarilloa lähdetään kehittämään. Suurimman osan niistä olemme jo toteuttaneet tai ryhtyneet toteuttamaan.

– Kaiken kaikkiaan tavoitteenamme on terävöittää asiakaspalvelua entisestään. Osa konseptiamme on sellainen palvelu, joka myös viihdyttää asiakkaita. Haluamme, että henkilökuntamme persoonat näkyvät asiakaskohtaamisissa.

Amarillon suosittu terassi sijaitsee hyvin keskeisellä paikalla Vanhan Rauman sydämessä.

Maailmalta tarttui avara maailmankatsomus

Junnila on kiertänyt Suomea ja maailmaa. Raumalle hän muutti Mikkelistä, jossa mies työskenteli Suur-Savon Osuuskaupan palveluksessa Prisman Ravintolamaailman ravintolapäällikkönä. Tätä ennen hän toimi samassa tehtävässä Päämaja-nimisessä sporttiravintolassa.

– Se oli sellainen jääkiekkokannattajien kohtaamispaikka. Mikkelin Jukurien kannattajat olivat todella aktiivisia ja he kokoontuivat Päämajaan. Samalla opin sen, että kaikkein intohimoisimmat fanit löytyy Tampereen Tapparalta, Junnila naurahtaa.

Viimeisen noin 30 vuoden aikana hän on asunut, opiskellut ja työskennellyt myös muun muassa Helsingissä, Porvoossa, Tallinnassa ja Kaliforniassa.

– Maailmalta on tarttunut mukaan avara maailmankatsomus. Olen ennakkoluuloton sekä avoin kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja tehtäviä. Myös erilaiset makumaailmat, kuten rakkaus meksikolaiseen ja Lähi-idän ruokaan, ovat tarttuneet matkaillessa.

Amarillon sisustuksesta löytyy useita mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Amarillon konsepti oli Junnilalle entuudestaan hyvin tuttu etenkin Kalifornian ajoilta, jossa texmex-kulttuuria on ollut jo vuosikymmeniä.

– Rauman Amarillo on mielestäni tämän konseptiuudistuksen kokeneista ravintoloista kaunein. Sisustus on selkeä ja se sopii hyvin vanhaan taloon. Meillä on paljon elementtejä, joihin asiakkaat kiinnittävät huomiota.

– Asiakaskohtaamiset ovat rentoja ja suosittelevia. Lisäksi meillä on Rauman paras sijainti. Olemme niin sanotusti Vanhan Rauman läntisellä suuaukolla, hyvin keskeisellä paikalla puukaupungin sydämessä. Tähän on helppo tulla niin paikallisten kuin matkailijoidenkin.

Amarillosta löytyy myös The Table – elämyksellinen ateria uniikkeine juomineen ja ruokineen, johon kuka tahansa voi ottaa osaa pöytävarauksella.

Mielekäs työ mahdollistaa onnistumisia

Euralaislähtöinen Junnila palasi keväällä tietyllä tapaa juurilleen. Hän kutsuu nykyistä pestiään leikkisästi myöhäiseksi joululahjaksi.

– Aika tarkkaan vuosi sitten kesällä 2019 ryhdyin katselemaan työpaikkoja Lounais- ja Länsi-Suomesta. Kävin vanhempieni luona Eurassa kuukausittain useamman kerran ja koin, että olisi aika muuttaa takaisin tänne, Junnila taustoittaa.

Hän löysi Amarillon avoimen ravintolapäällikön paikan ja tarttui puhelimeen heti seuraavana arkipäivänä. Puhelu toimialajohtaja Tanja Paloluodon kanssa venyi pitkäksi.

– Sinä aikana minulle vahvistui ajatus siitä, että meistä voisi tulla Tanjan kanssa hyvä tiimi. Näimme ravintolan kehittämisen ja Rauman Amarillon tarpeet samalla tavalla.

Yksi Junnilalle tärkeistä harrastuksissa ovat olleet metsästyskoirat.

Hyvinvoiva työryhmä on Junnilalle kaikki kaikessa. Omiksi vahvuuksikseen hän nostaa myös luovuuden sekä uusien asioiden visioimisen ja liiketoimintojen kehitystyön.

– Olen ennen kaikkea henkilöstöjohtaja, eli johdan henkilöstön kautta. Meillä on töissä eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia osaajia, jotka ovat hitsautuneet hyvin yhteen. He ovat valmiita joustamaan ja sitoutumaan tähän toimintaan.

– Tämä on työtä ihmiseltä ihmiselle, joten asiakaspalvelijoiden jaksaminen ja oma viihtyminen välittyy suoraan myös asiakkaiden viihtyvyyteen. Haluan tarjota kaikille täällä työskenteleville mahdollisuuden onnistua omassa työssään.

Junnilan ajatuksena on asettua nyt pysyvästi kotiseudulleen. Vapaa-aika vierähtää osittain maantiellä, osittain hyvän ruoan ja viinin parissa.

– Tykkään ajaa paljon, ja olenkin autoillut eri puolilla Raumaa. Olen tutustunut kaupunkiin myös kävellen. Lisäksi huolehdin iäkkäistä vanhemmistani. Se on kiitollinen homma, sillä saan luoda iloa heidän elämäänsä, Junnila sanoo.

Amarillon terassilla viihtyvät niin paikalliset kuin matkailijatkin.