Keulahahmo Minna Mäki on parhaimmillaan ihmisten kanssa

Minna Mäki on työskennellyt osuuskauppalaisena jo 23 vuoden ajan. Palvelumyyjänä hänelle on tärkeää kohdata jokainen asiakas yksilönä.

Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki on toiminut Rauman Prismakeskuksen uudistetuissa tiloissa vuoden ajan ja vastaanotto asiakkailta on ollut erittäin positiivinen. Asiakasomistajien apuna ja pankkipalveluiden asiantuntijoina toimii kuuden ammattilaisen tiimi. Yksi heistä on palvelumyyjä Minna Mäki.

– Kohtaamme päivittäin kaikenikäisiä ihmisiä erilaisten asioiden parissa. Uudet Keulan asiakasomistajat liitetään palvelupisteellämme osuuskaupan jäseniksi ja heille kerrotaan liittymishetkellä laajasti asiakasomistajuuden eduista ja hyödyistä. Olemme täällä ennen kaikkea asiakasomistajia varten, Mäki kertoo.

Asiakkaat kokevat tärkeäksi, että pankkipalvelut voi hoitaa kauppareissun yhteydessä.

– Olemme lähellä asiakkaita. Luoksemme on helppo tulla, vaikka toki palvelut löytyvät monipuolisesti myös digitaalisista kanavista. Meillä saa kuitenkin palvelua kasvotusten, jota moni edelleen arvostaa.

Digitaalisuus onkin tänä päivänä kaikessa läsnä, S-ryhmässä asioinnin helppouteen ja arjen sujuvuuteen panostetaan merkittävästi.

– Kartoitamme aina asiakkaan kokonaistarpeen ja toiveet myös sähköisten palvelujemme osalta. Esimerkiksi S-mobiilin käyttöönoton jälkeen moni kokee myös muiden sähköisten asioiden hoitamisen helpommaksi. Me siis tietyllä tapaa myös opastamme ihmisiä digitaalisuuden pariin.

Asiakasomistajien apuna ja pankkipalveluiden asiantuntijoina toimii kuuden ammattilaisen tiimi. Kuvassa Minna Mäen kanssa palvelymyyjä Mari Sammaljärvi.

Sormi kartalle ja kohti uutta

Mäki on työskennellyt osuuskauppalaisena jo 23 vuoden ajan. S-Pankissa hän on ollut aivan alusta lähtien, eli vuodesta 2007. Viime vuodet ovat olleet vauhdikasta kasvun aikaa.

– Omassa työssä on pitänyt sisäistää paljon uusia asioita, joten jatkuva koulutus ja esimiesten tuki ovat olleet tärkeässä roolissa. On helppo tehdä omaa työtään, kun on hyvä työnantaja, Mäki kiittelee.

Palvelumyyjän laaja työnkuva tekee työstä mielekästä. Mäki korostaa, että tärkeintä on olla aina oma itsensä. On hyvä olla myös ulospäinsuuntautunut ja ennakkoluuloton asenne, sekä oikeanlaista huumorintajua.

– Jokainen asiakas tulee kohdata yksilönä. On osattava kuunnella ja oltava rohkea kysymään asioita asiakkaalta, jotta löydetään ne parhaiten palvelevat vaihtoehdot. Olen ihmisten kanssa parhaimmillani.

– Opiskelin aikanaan laborantiksi ja olin aivan varma, että biologia olisi minun juttuni. Istuessani työharjoittelussa pienessä kopissa kahdestaan tutkijan kanssa huomasin kaipaavani ihmisten pariin.

Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki sijaitsee lähellä asiakasta Rauman Prismakeskuksen pääkäytävällä kassoja vastapäätä.

Kuopiosta kotoisin oleva Mäki kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1998, jonka jälkeen hän aloitti kesätyöt Osuuskauppa PeeÄssän palveluksessa Kuopion Prisman kassaosastolla. Mäki tykkäsi työstään ja S-ryhmä tarjosi hyviä mahdollisuuksia kouluttautua, mutta mieli veti kohti uusia kokemuksia.

– Halusin päästä pois omista ympyröistäni ja tutustua uusiin ihmisiin, joten avasin Suomen kartan ja painoin siihen sormeni sattumanvaraisesti. Sormi osoitti Turkuun, jonne muutin vuonna 2004.

Hän työskenteli muutaman vuoden Turun Osuuskaupan Tampereentien Prismassa, kunnes tapasi nykyisen aviomiehensä, jonka kanssa matka jatkui Raumalle loppuvuodesta 2005.

– Tuolloin uuteen Prismaan rekrytoitiin työntekijöitä ja hain paikkaa. Ennen muuttoa uusiin tiloihin, aloitin työt Äyhönjärventiellä sijainneessa Prismassa, jossa työskentelin myös infossa. Kun S-Pankki aloitti toimintansa syksyllä 2007, meidän infolaisten tehtävänä oli hoitaa S-Pankin työtehtäviä.

Olemme täällä ennen kaikkea asiakasomistajia varten, Mäki hymyilee.

Savon murre murtaa jään

Mäki on asunut Raumalla 16 vuoden ajan. Puheesta kuultaa edelleen läpi iloinen savon murre. Vaikka hän on kotiutunut länsirannikolle, on savolaisuus ikuisesti syvällä sydämessä.

– Savon murre on tietyllä tapaa jäänmurtaja asiakkaiden kanssa. Kun he huomaavat murteen, jossa on toki jo paikallistakin murretta mukana, tulee keskusteluun hieman huumoria ja sitä kautta rakentuu luottamuksellinen keskustelu, Mäki pohtii.

Järvi-Suomen kasvatti kertoo tykkäävänsä merestä. Suolaisesta vedestä nousee mieleen hauska muisto.

– Kun olin ensimmäistä kesää Raumalla ja poikani oli pieni vauva, olimme anopin mökillä. Pyysin ottamaan mukaan vesijohtovettä, jotta voin pestä lapseni. Silloin minusta oli outo ajatus pestä lapsi merivedellä. Kyllähän siihenkin sitten tottui, Mäki naurahtaa.

Vapaa-ajallaan hän kertoo olevansa jatkuvasti liikkeessä.

– Mieheni on töissä merillä, joten joka toinen viikko pyöritän perheen arkea yksin. Lasten harrastukset vievät oman aikansa, minkä lisäksi ulkoilen paljon esimerkiksi pyörän selässä ja teen aina kotona jotakin. Perheemme yhteinen harrastus on matkailu ja kesäisin mökkeily, Mäki hymyilee.

Minnan löydät Rauman palvelupisteen lisäksi toisinaan myös Keulan Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteiltä Eurassa ja Laitilassa. Katso aukioloajat ja lisätiedot osoitteesta www.s-pankki.fi