Keulahahmo Rami Aarikka: ”Aidosti vaiston ja omantunnon mukaan”

Rami Aarikka on luotsannut Laitilan Wirvoitusjuomatehdasta jo yli 25 vuotta.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan tuotantolinjalla tölkit vilisevät silmissä. Toimitusjohtaja Rami Aarikka laskee, että panimolla on eri myyntiyksiköissä laskettuna yli 170 tuotetta. Reilussa 25 vuodessa ollaan tultu kauas Vanhassa Raumassa sijainneesta viinitarvikeliikkeestä, josta kaikki sai Aarikan osalta alkunsa.

– Olin lukenut Uusi Rauma -lehdestä neljän kaveruksen perustamasta Laitilan Wirvoitusjuomatehtaasta ja miettinyt, että olisi hienoa tehdä yhteistyötä. Eräänä päivänä he tulivat tuomaan naapuritilassa toimineeseen kahvilaan limonadia ja poikkesivat liikkeessäni. He tiesivät niin ikään lehtijutun kautta minun tehneen olutta ja ehdottivat, että mitä jos lähtisin tekemään sitä heille, Aarikka muistelee.

Yhteistyö päätettiin kuitenkin aloittaa siiderin valmistuksesta. Aarikka suuntasi Laitilaan tuolloin vielä hyvin alkeellisiin toimitiloihin omenamehujen, käymisastioiden ja muiden välineiden kanssa.

– Sekoitin satsin pönttöön ja vein sen auton jalkatilassa kotiimme saunan lauteille käymään. Innostus oli kaikilla kova, mutta sen erän kanssa kävi lopulta niin, että koko satsi päätyi suoraan viemäriin.

Loppuvuodesta 1996 hänelle tarjottiin samaisen yhtiön toimitusjohtajan tehtävää.

– Virvoitusjuomatehtaan toimitusjohtajan titteli kuulosti niin komealta, että oli pakko tarttua tilaisuuteen. Laitoin viinitarvikeliikkeeni myyntiin ja siirryin virallisesti Laitilaan helmikuussa 1997 yhtiön ainoana työntekijänä. Siitä tätä kokonaisuutta on lähdetty kasvattamaan.

Ensimmäinen Kukko-olut tölkki on hyvässä tallessa tehtaan vierailutilassa.

Kukkona kanapitäjässä

Pienpanimotuotteissa eletään nyt kovaa buumia. Laitilan-tehtaalla työskentelee tänä päivänä noin 60 henkilöä. Reilun kahden vuosikymmenen aikana tunnettuutta on rakennettu monin eri tavoin.

– Olemme olleet oikeaan aikaan oikeissa paikoissa. Meidät haluttiin pienenä toimijana mukaan erilaisiin yhteyksiin ja sitä kautta olimme suomalaisessa tuotesijoittelussa ensimmäisten joukossa. Tuotteemme ovat näkyneet TV-sarjoissa, elokuvissa, teatterinäyttämöillä ja vaikka missä. Tämänkaltaisella näkyvyydellä on ollut iso merkitys, Aarikka sanoo.

Kukko-logo tunnetaan ympäri Suomen. Kultaisella pohjalla oleva kukko-figuuri ei kuitenkaan ollut aikanaan itsestään selvä valinta. Ensimmäiset versiot kyseisestä oluesta tehtiin jo vuonna 1998.

– Kaikki alkoi höyryoluesta, jonka tekniikka periytyi kotioluen valmistuksesta. Toiminta ei ollut vielä kovinkaan kaupallista. Vuotta myöhemmin saimme ajatuksen ryhtyä tölkittämään tuotteita. Elettiin aikaa, jolloin tölkin markkinaosuus oli vain hieman alle 2 prosenttia.

– Kaverini ehdotti keittämällemme oluelle Kukko-nimeä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että ei missään nimessä. Ajan myötä se alkoi kuulostaa ihan hyvältä. Kukkohan luulee vaatimattomasta koostaan huolimatta olevansa universumin valtias, kuten mekin. Lisäksi kukosta elukkana on ihmisillä erittäin positiivinen mielikuva.

"Tehtaalla on toimittu kestävän kehityksen periaatteella jo ennen kuin siitä on puhuttu näin laajalti. Meillä asioita on tehty aina tietyllä tapaa vaistonvaraisesti ja olemme toimineet omantunnon mukaan," Aarikka kertoo.

Kaiken taustalla on aina ollut aito innostus, omaleimaisuus ja perinteiden kunnioittaminen.

– Tuotekehityksen pitäisi mennä markkinointivetoisesti, mutta me pyrimme ensin parhaaseen makuun ja mietimme vasta sitten, millä ilveellä saamme kansan innostumaan juomasta. Avoimessa ilmapiirissä kaikki voivat heittää ilmoille omia ajatuksiaan, ja osa niistä etenee jossain kohtaa tuotantoon asti. Esimerkiksi suosittu Naku on saanut ideansa alkoholittoman oluen sivutuotteena.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan hienoa historiaa on taltioitu monipuolisesti tehtaan vierailutilaan.

Vastuullisuus syvällä yhtiön arvoissa

Wirvoitusjuomatehdas on yksi Laitilan tärkeimmistä tunnettuuden ja elinvoimaisuuden rakentajista. Vastuullisuus on monin tavoin tärkeä osa päivittäistä arkea. Yhtiö tukee alueellisesti esimerkiksi urheilua ja kulttuuria.

– Alusta lähtien on ollut selvää, että olemme vahvasti paikallinen, joka toimii kansainvälisilläkin markkinoilla. Olemme pyrkineet olemaan omalla alueellamme näkyvästi esillä monin eri tavoin. Arvostamme työntekijöissä sellaista tietynlaista Laitilan-henkeä, ovat he sitten kotoisin mistä päin tahansa, Aarikka taustoittaa.

Laitilan-tuotteissa on ollut jo vuodesta 2001 lähtien Tuulen voimalla tuotettu -merkki. Tehdas on Pohjoismaiden ensimmäinen tuotantolaitos, jonka kaikki energia on tuotettu tuulivoimalla. Vuonna 2018 tehtaan katolle asennettiin 668 aurinkopaneelia.

– Olemme toimineet kestävän kehityksen periaatteella jo ennen kuin siitä on puhuttu näin laajalti. Meillä asioita on tehty aina tietyllä tapaa vaistonvaraisesti ja olemme toimineet omantunnon mukaan. Tällöin kaikki lähtee aidosti meistä ja meidän arvoistamme. Toki mukana on aina ollut myös taloudellisen näkökulman ajatus, että tehdyt toimenpiteet maksavat jossain kohtaa itsensä takaisin.

Aarikan mukaan tuotekehityksessä pyritään aina ensin parhaaseen makuun ja vasta sitten mietitään, millä ilveellä kansa saadaan innostumaan juomasta.

Osuuskauppa Keulan toimipisteistä löytyy laajat valikoimat Laitilassa valmistettuja panimotuotteita.

– Yhteistyömme alueellisesti todella vahvan Keulan kanssa on toiminut aina loistavasti. Olen kiitollinen siitä, että Keula huomioi paitsi paikallisten asiakkaiden tarpeet, se suhtautuu positiivisesti myös kaltaisiimme paikallisiin tuottajiin, Aarikka sanoo.

Tutustu tarkemmin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan historiaan, sekä tuotekehitykseen esimerkissä jutussa mainitun Naku-juoman osalta kuuntelemalla Rami Aarikan vierailu Osuuskauppa Keulan podcastissa. Löydät kyseisen jakson osoitteesta www.keula.fi/podcast.