Väri-iloittelua hedelmä- ja vihannesosastoilla

Punaista, vihreää, oranssia – kauniit värit vetävät puoleensa.

Osuuskauppa Keula kehittää toimintaansa jatkuvasti useilla eri osa-alueilla. Yksi tällainen kehityskohde on myymälöiden hedelmä- ja vihannesosastojen toiminta.

S-market Säkylän marketpäällikkö Riikka Sevänen ja tilausvastaava Piia Saarinen ovat kiertäneet Keulan eri toimipisteissä uudistamassa hedelmä- ja vihannesosastojen ulkonäköä ja toimivuutta.

– Tavoitteena on rakentaa HeVi-osastoista entistäkin näyttävämpiä. Nämä ovat sellaisia osa-alueita, joissa mielikuvilla on suuri merkitys houkuttelevuuden kannalta, Sevänen taustoittaa.

Hedelmä- ja vihannesosastojen kunnostaminen on ennen kaikkea käsityötä.

Hedelmissä ja vihanneksissa niin sanotut perustuotteet pysyvät vuodesta toiseen vakioina, mutta aina tasaisin väliajoin jotkin erikoisemmat artikkelit nostavat kysyntäänsä.

– Näiden erikoistuotteiden volyymit vaihtelevat suurestikin. Esimerkkinä viime keväänä oli kovassa nosteessa satokauden tuotteista Pitaija. Tällä kehitystyöllä tuomme esiin tuotetietoutta ja pyrimme rohkaisemaan asiakkaita kokeilemaan uusia juttuja.

Sevänen ja Saarinen ovat käyneet läpi niin S-marketit kuin Saletkin.

– Näiden kohennusten jälkeen kehitysluvut ovat olleet kaikkien myynneissä hyvät. Se kertoo suoraan siitä, että suunta myös tällä osa-alueella on oikea.

Runsaus, siisteys ja selkeys helpottavat asiakkaiden toimintaa kauppareissuilla.

Sevänen korostaa, että hedelmä- ja vihannesosastojen kunnostaminen on ennen kaikkea käsityötä. Visuaalisuudessa nousee esiin etenkin väri-iloittelu.

– Kysehän on jatkuvasta täyttämisestä, tarkkailusta ja freesauksesta. Runsaus, siisteys ja selkeys ovat sellaisia asioita, jotka helpottavat asiakkaiden toimintaa kauppareissuilla, Sevänen hymyilee.

Väri-iloittelu on tärkeä osa visuaalisuutta.